visual-artist

SELECTED EXHIBITIONS


Vanishing Points / Solo exhibition

 

From December 18, 2019 to March 22, 2020 / Marseille, France 

Curated by Zinc / Second Nature

EN

Vanishing Points is a road movie of the mind: a parallel universe offered by Olivier Ratsi which oscillates between real and imma- terial architecture.

Even if the title echoes some movies from the ‘70, in which the vanishing point referred to modern men’s fast races towards nothingness to escape reality, Olivier Ratsi’s first aim is to offer a material and playful experience between point of view and 11 vanishing point, allowing all references to people’s own myths. Where are we at this very moment ? Certain points of view lay claim to absolute truth; should we trust them ?

To depict these everyday questions, Olivier Ratsi uses, across a space of 500 square metres, two main aesthetic techniques linked to our perception of space: perspective – formalized in the Quattrocento – and anamorphosis, whose first artistic traces can be found in China during the Ming period (14th century).

Following other artistic influences, this journey evokes Newton. Through this «cultural» relationship with space, our senses will be tested.

 

FR

Vanishing Points est un road movie mental : un univers paral- lèle proposé par Olivier Ratsi qui oscille entre architecture réelle et immatérielle.

Si le titre fait écho à certains films des années 70, où les points de fuite évoquaient les courses rapides vers le néant de l’homme moderne échappant à toute réalité, Olivier Ratsi cherche avant tout à proposer une expérience plastique et ludique entre point de vue et point de fuite, laissant à chacun la liberté de se référer à ses propres mythes.

Où sommes nous à cet instant précis ?

Où pouvons-nous nous projeter ? Certains points de vues se réclament d’une vérité absolue, doit-on s’y fier ?

Pour figurer ces questionnements quotidiens, Olivier Ratsi utilise, à travers un espace de 500m2, deux principales figures esthétiques liées à notre perception de l’espace : la perspective formalisée au Quattrocento - et l’anamorphose - dont on trouve les premières traces artistiques en Chine au cours de l’époque Ming (14e siècle).

D’autres inspirations de l’histoire des arts viendront émailler ce voyage comme une évocation à Newton, et à travers ce rapport “culturel” à l’espace, nos sens seront mis à l’épreuve.

Presented works

 

FRAME PERSPECTIVE (Echolyse series), site-specific installation (computer, 18 wooden frames, LED, mirror, sound), 1,6 x 2,4 x 20 m

 

 

DELTΔ #14 (Echolyse series), site-specific installation (computer, video loop, projection, sound, painting, wood), 2,5 x 3,73 x 2,28 m

 

 

XYZ, site-specific installation (computer, video loop, video projection, sound, painting, wood), 2,5 x 3,86 x 3,62 m

 

 

SPECTRUM (Spectrum series), site-specific light installation (computer, wood, cleats, LED), 2,12 x 2,56 x 1,8 m

 

 

SHAPE, sculpture, (thirteen aluminum composite panels, nylon threads), 2 x 1,4 x 1,5 m

 

 

IN PARALLEL, site-specific light installation (six acrylic tubes, LEDs, cables, water basin), 3,1 x 3,64 x 5,04 m

 

Exhibition catalogue

With the support of the Conseil Départemental des Bouches-du- Rhône

 

Frame Perspective is an installation presented with the support of the Région Grand Est

Spectrum is an installation exhibited with the support of the Electric Castle Festival

 

Design and artistic direction: Olivier Ratsi - Sound: Thomas Vaquié, Olivier Ratsi - Executive production: Second Nature and Zinc - Production: Mathieu Vabre, Marylou Bonnaire, Lucas Foucart, Carol Giordano - Delegate Production: Julien Taïb, Merryl Messaoudi - Technical Director: Thomas Leblanc - Technical support: Joan Giner - General manager: Emilie Fouilloux - Construction: Julien Guenegou, Gilles Desplanques, JB Borel Leandri - Support on the Shape project: Delphine Gregoire - Technical assistance: Assala Abn El Azim - Exhibition book: Manon Jousse